Jong en oud geniet van Feest an de Reest

Category: Geschiedenis | Date: juni 2, 2012

Jong en oud geniet van Feest an de Reest

BALKBRUG – Op het terrein van de familie Karsies in Oud Avereest werd er vanaf vrijdag flink feest gevierd. Het begon al goed met een groot muzikaal optreden van alle leerlingen van obs Oud Avereest. Zij doen sinds dit schooljaar mee met het project ‘Muziek en Ik’ en konden als opening van het Oranjefeest 2012 laten horen wat ze dit jaar allemaal geleerd hebben. Met veel trotse en ook wel beetje zenuwachtige (groot)ouders in de feesttent was de sfeer voor het Feest an de Reest snel gezet. Ook het kinderpopkoor Kidscream en de bigband van de Muzerie kregen de handen van het publiek regelmatig op elkaar.

‘Met deze avond hebben wij de traditie van de vrijdagavond weer in ere hersteld’, zegt voorzitter Ronald Meijer. ‘De feesttent staat er toch al en dan kunnen we die beter ook maar gebruiken.’ De tent werd het centrale plein van het feest waar zaterdag de kinderrommelmarkt de tweede dag opende. ‘Een evenement dat nog moet groeien’, vult Melinda Runhart aan. ‘Het heeft zeker mogelijkheden in zich, maar moet duidelijk nog het plekje op het feest innemen.’ Dat hoeft van de Zeskamp niet gezegd te worden. Al jarenlang is dit onderdeel van het Oranjefeest een publiekstrekker van jewelste. Dankzij de deelname van veel buurtteams is er altijd veel strijd op het evenemententerrein. Dit jaar bleek de piepjonge ploeg Club Tigra het sterkst. ’t Veld 2 werd tweede en het tweede team van Oud Avereest behaalde de derde stek. ‘En toen barste het feest helemaal los’, lacht Melinda. ‘We hadden zelfs Def Rhymz op het podium staan. De Surinaams-Nederlandse zanger wist het publiek flink in beweging te krijgen. Het grappige was dat er vooraf even getwijfeld werd of Def Rhymz hier wel aan zou slaan, maar de mensen met de grootste kritiek gingen het meest uit hun dak’.  Mede dankzij de inbreng van Def Rhymz werd het een megagezellig feest.

Voor wie nog niet uitgefeest was, stond de tent zondagochtend weer open. Op het programma stond een optreden van het Balkbrugse mannenkoor De Scheepsjagers. Deze zangers hadden een uitgebreid repertoire liederen ingestudeerd en brachten dat met verve ten gehore. De liederen werden afgewisseld door verhalen uit de oude doos. Deze werden verteld door Jan Nijensikkens, de vroegere dorpsslager en begenadigd verhalenverteller. Onder het publiek ook een groot aantal inwoners van Avondlicht. ‘We hebben contact opgenomen met de Baalderborg en via hen namen gekregen van oud-inwoners van Balkbrug en Oud Avereest’, legt Meijer uit. ‘Deze mensen hebben we opgehaald, een prachtig feest bezorgd en later weer teruggebracht. Sommigen riepen direct dat ze er over twee jaar weer bij willen zijn. Mooi toch?’ Terwijl het ’s ochtends regende, maar het programma toch in de tent gehouden werd, werd het in de middag weer droog en konden de kinderen nog volop genieten van de grote opblaasspringkussens of binnen knutselen. Voor de rest van het gezin was het vooral tijd om bij te praten en alvast terug te blikken op een gezellig en geslaagd feest. Voor het Feest an de Reest 2014 moet de stichting op zoek naar twee nieuwe bestuursleden, want Adri Snoek en Heidi Veld leggen hun taak neer. ‘Maar dat gaat vast goed komen’, zegt Melinda Runhart.