Goede sfeer bij Feest an de Reest

Category: Geschiedenis | Date: juni 2, 2012

Goede sfeer bij Feest an de Reest – bron: www.dedemsvaart.nu

OUD AVEREEST – Op het terrein van de familie Karsies in Oud Avereest werd er vanaf vrijdag flink feest gevierd. Het begon al goed met een groot muzikaal optreden van alle leerlingen van obs Oud Avereest. Zij doen sinds dit schooljaar mee met het project ‘Muziek en Ik’ en konden als opening van het Oranjefeest 2012 laten horen wat ze dit jaar allemaal geleerd hebben. Met veel trotse en ook wel beetje zenuwachtige (groot)ouders in de feesttent was de sfeer voor het Feest an de Reest snel gezet. Ook het kinderpopkoor Kidscream en de bigband van de Muzerie kregen de handen van het publiek regelmatig op elkaar. De feesttent werd het centrale plein van het feest waar zaterdag de kinderrommelmarkt de tweede dag opende. De Zeskamp bleek opnieuw bleek opnieuw een publiekstrekker van jewelste. Dit jaar bleek de piepjonge ploeg Club Tigra het sterkst. Voor wie nog niet uitgefeest was, stond de tent zondagochtend weer open. Op het programma stond een optreden van het Balkbrugse mannenkoor De Scheepsjagers. De liederen werden afgewisseld door verhalen uit de oude doos, verteld door Jan Nijensikkens, de vroegere dorpsslager.

< top pagina

Zestig jaar geleden is het Oranjefeest voor de eerste keer op deze locatie, bij toen nog café Karsies gevierd. Een lange geschiedenis. Vanavond hebben we de aftrap van het feest en als bestuur zijn wij blij met de terugkeer van de vrijdagavond in het programma. (‘De tent staat er toch en waarom zouden we die dan niet gebruiken’, sprak Ronald op een ander moment.) Het Oranjefeest kent een grote mate van traditie waaronder de officiële opening met het zingen van ons nationale volkslied. De leerlingen van obs Oud Avereest zullen met ondersteuning van ons voltallige bestuur een deel ten gehore brengen.

We zullen de muzikale talenten van de leerlingen sowieso meer horen, want vanavond kunnen we genieten van een unieke samenwerking tussen obs Oud Avereest en muziekschool De Muzerie. De kinderen van de school doen mee aan het MIK-project (Muziek en IK) en zullen vanavond hun uitvoering hebben. Tevens zal oud-buurgenote Hennie Groen een optreden verzorgen met haar koor Kids Cream. Hiervoor zijn overigens nog nieuwe leden van harte welkom. De avond zal afgesloten worden met een heuse bigband van De Muzerie. Een prachtig muzikaal begin van ons Oranjefeest.

Zaterdag wordt er begonnen met de kinderrommelmarkt waarna later op de dag de traditionele zeskamp gehouden gaat worden. Dit evenement vormt al vele jaren een van de hoogtepunten van het Oranjefeest en dat zal dit jaar niet anders zijn. De teams kunnen samengesteld worden via de buurtverenigingen, vrienden- of familiegroepen. Nauwelijks zijn de laatste wedstrijden achter de rug of we hebben onze grote verloting met schitterende prijzen. En dan is het tijd voor het grote feest waarvoor wij dj Jasper en een verrassingsoptreden van Def Rhymz op ons programma hebben kunnen zetten.

Op zondagochtend gaan we vrolijk verder. Dan komt het Balkbrugse mannenkoor De Scheepsjagers een uitgebreid optreden verzorgen. Hun liederen worden afgewisseld met verhalen die door Jan Nijensikkens, lid van de Historische Vereniging Avereest, op zijn kenmerkende wijze verteld zullen worden. Bijzonder is dat we dit jaar ook op het bezoek mogen rekenen van de ouderen van Balkbrug, Oud Avereest die nu in de Baalderborg zitten.

Delen via: