Oud Avereest houdt traditie in ere Feest 2010

Category: Geschiedenis | Date: juni 2, 2010

– bron: De Stentor 7 juni 2010

OUD AVEREEST – Het Oranjefeest op het terrein van de familie Kerssies in Oud Avereest was ook dit jaar weer een groot succes. En nee, het feest heeft niets met het aanstaande voetbalkampioenschap te maken. Iedere twee jaar rust er een koninklijk tintje op het feest. Het wordt namelijk in die frequentie gehouden. Twee dagen lang blijkt dan de saamhorigheid in de kern.

Zaterdag werd begonnen met de traditionele zeskamp waarvoor diverse buurtverenigingen uit Balkbrug, Oud Avereest en omstreken zich hadden aangemeld. “Het was een prachtige avond”, zegt Heidi Veld namens de organisatie. “We hadden natuurlijk goede weersomstandigheden, maar ook de teams zelf zorgden er voor dat er veel spektakel en sportieve strijd was.” De zeskamp had weer veel elementen in zich waarin water een voorname rol speelde. Altijd leuk voor de deelnemers, maar ook zeker voor de massaal toegestroomde toeschouwers. Na veel rekenwerk bleek uiteindelijk buurtvereniging Trio uit Balkbrug de sterkste te zijn.

“En toen barste het feest echt los”, lacht Veld, terwijl ze intussen al weer bezig is met de volgende activiteiten. “We hadden een optreden van Ten Speed. En die kregen de voetjes wel van de vloer, wat een sfeer.” Dat was ook te horen uit de reacties van het aanwezige publiek. Iedereen had volop genoten van de muziek en het optreden van Ten Speed. “We hebben er wat reclame voor gemaakt en daardoor ook veel publiek mogen begroeten,” zeggen de organisatoren van het tweejaarlijkse evenement. Het Oranjefeest heeft al een hele lange traditie, want al in de jaren dertig van de vorige eeuw werd het feest gehouden. Toen nog in augustus, zo rond de verjaardag van Koningin Wilhelmina op 31 augustus. Inmiddels is het feest verhuisd naar het eerste weekend van juni, maar heeft het de naam behouden. Iedereen in de wijde omgeving van Oud Avereest weet dat het Oranjefeest gehouden wordt en zorgt er ook voor om zoveel mogelijk van het feest mee te maken.

Dat bleek ook op zondag. Bij het optreden van de Eschländerkapel uit Hellendoorn waren er al weer heel wat bezoekers, terwijl dat in de middag bij de gezinsactiviteit alleen maar meer werd. “We hebben een spelletjesmiddag in het teken van ‘Disney’ georganiseerd”, vervolgt Veld. Met name de lange glijbaan met een uitloop in een klein bad was bij de kinderen erg geliefd. De ouders lieten het voor een deel aan zich voorbij gaan. De zaterdagavond was misschien toch wel net iets te gezellig geweest.

< top pagina

Oranjefeest groot volksvermaak – bron: Dedemsvaart.nu

Oud-Avereest – Buurtvereniging Trio uit Balkbrug was zaterdag bij de traditionele zeskamp tijdens de Oranjefeesten in Oud Avereest de sterkste van alle deelnemende teams. Maar de overwinning kwam niet zonder slag of stoot, al spreekt de organisatie van een zeer sportieve strijd. ‘En gelukkig met weinig blessures’, zegt Heidi Veld namens de organisatie. ‘Een paar schaafplekken en twee personen die een teennagel kwijtgeraakt zijn, daar bleef het gelukkig bij.’ Veel onderdelen van de zeskamp hadden waterelementen in zich en dat is altijd leuk voor de deelnemers en het publiek dat zich prima vermaakte.

‘We hadden natuurlijk ook prima weer. Een mooie temperatuur en vooral droog’, vervolgen de organisatoren van het tweejaarlijkse evenement dat ieder jaar in het eerste weekend van juni gehouden wordt. Volgens Heidi Veld was dat vroeger anders. ‘Toen werd het rond de geboortedag van Koningin Wilhelmina gehouden, dus eind augustus. Daar heeft het tweedaagse feest ook haar naam aan ontleend.’ De jarenlange traditie van het feest bleef, maar in vergelijk met de eerste feesten in de jaren ’30 van de vorige eeuw heeft het eigenlijk niets meer met Oranje te maken. ‘Maar het is wel een feest met een stevige traditie’, lacht Heidi. Veel mensen in de omgeving houden er rekening mee dat de feestelijkheden weer plaatsvinden en daarom hebben de Oranjefeesten ook altijd het karakter van een reünie. Dat bleek ook wel na afloop van de zeskamp toen het podium in beslag werd genomen door de feestband Ten Speed. ‘Tjonge, wat een enorm goede band’, geniet Heidi nog na. ‘Ik heb het nog niet vaak meegemaakt dat de beentjes zo massaal van de vloer gingen. Maar Ten Speed lukte het om de sfeer er heel goed in te krijgen in de feesttent.’ Dat niet iedereen daardoor zondagochtend gemakkelijk uit bed stapte zal voor te stellen zijn.

Toch had de organisatie voor zondagochtend al weer een nieuw programmaonderdeel, namelijk een optreden van de Eschländerkapel uit Hellendoorn. Heel wat anders dan Ten Speed, maar de Oranjefeesten staan bekend om hun programma ‘voor elck wat wils’. Zondagmiddag kwamen er nog meer toeschouwers naar Oud Avereest voor de afsluitende gezinsmiddag. Deze stond in het teken van Disney en de organisatoren hadden gevraagd of iedereen zich in die sfeer wilde kleden. Daaraan werd niet al te veel gehoor gegeven, waardoor de organisatoren zelf wel beter opvielen in hun disney outfit. Mede door het mooie weer, ondanks de dreigende donkere wolken, waren met name de waterspelen erg populair bij de jongste aanwezigen. Terwijl de EHBO toekeek of zelfs een handje uitstak om de kinderen bij de lange glijbaan te begeleiden, zaten de ouders op veilige afstand weer met elkaar te praten. Het feest was mooi, maar de tijd en de gelegenheid om weer met elkaar bij te praten was zeker zo belangrijk.

Delen via: